Allt på samma gång

 
Mitt citronträd har flyttat ut sedan ett par veckor och ser ut att trivas. Jag förundras över detta exotiska träd som tycks ha allt på en och samma gång. Fylliga blomsterknoppar, doftande blommor, små begynnande frukter och sedan citroner i olika stadier och färg. De allra största skiftande från lime till svagt gult. En pågående process som aldrig tycks ha ett slut.
 
Lite så känner jag mig nu. Lycklig och glad, tacksam över allt det vackra som omfamnar oss. Men samtidigt inom mig en sorg och ett kaos av att allt egentligen inte är enbart glädje. Försommartider där man går utan jacka, där morgonkaffet surplas utomhus, där nakna kvistar förvandlats till fyllig grönska med tunga blomstrande syrenklasar. Där nyklippt gräs sprider sin friska doft i villakvarteren.  Förskolebarnens stoj och skratt ifrån lekparkerna. Ungdomar som längtar efter sommarlov, kanske deras sista. Planer förväntningar....Men mitt i all förväntad lycka gömmer sig också press, krav och förtvivlan, ett pågående krig och dragkamp om att orka med.
 
Baksidan av glädje är sorg. Alla bär vi den inom oss, ibland blir den tydligare ofta syns den inte. Men den finns där och påminner oss om att vi är sköra. Den får oss också att uppskatta lyckan, att ta till vara på de ljusa stunderna. Lite som citronträdet....Vi har alla stadier inom oss. Lite huller om buller, det är inte bara det som syns. De små bruna karten som ramlar av, kvistarna som torkat finns där hos trädet och är lika viktig för dess existens som de gula mogna citronerna. 
 
K r a m 
1 Anonym:

skriven

❤️/ sis

Svar: <3
Mellanhimmelomylla / Lena

2 Elisabet :):

skriven

Känner så väl igen det. Livet är alltid både och. Ibland lite mer sol, ibland lite mer moln. Kram!

Svar: Tack! kram
Mellanhimmelomylla / Lena

Kommentera här: