En släng av tillfredställelse

Ting är obetydliga i förhållande till mycket mer viktiga val i livet. Att få vara frisk, att få ha sina nära och kära omkring sig. Att leva ett humant liv, det är så mycket mer värt än att ha och äga saker. De är ju ändå ingenting värda om man inte har det andra, det som verkligen betyder något. Saker är ändå bara saker. 

Men....Vissa prylar kan fånga mitt intresse (rätt ofta fast tillfälligt). Många gånger förlorar de sin glans och betydelse. Men.... så ibland händer det att jag blir tokkär i just ett ting, en grej, en helt onödig sak. Jag erkänner att jag får en viss tillfredsställelse över att ha just mina favoriter omkring mig. Jag mår bra av att ha dem, de gör mig glad, jag tycker om dem. Så banalt är det!
Ett av mina "onödiga" ting är mitt fårhuvud i betong.  Jag köpte det förra sommaren när jag och min syster var på bilutflykt, vi var på jakt efter var sitt lammskinn. När vi stannade vid en av alla gårdar på Gotland där de sålde skinn såg jag det gråa fårhuvudet och habegäret slog till. Gillar det så mycket och tycker det passar så bra in i vårt gotlandshus. Jag kan säga att jag är lite kär i det,  och gläds åt det varje gång jag ser mitt betongfår på väggen. 
Och så klart är jag helt galet kär i mina lammskinn. De är vackra, mjuka, gråa och lockiga och jag är ett riktigt lammskinnsfreak. Man kan säga att jag samlar på dem. Om de inte vore så dyra skulle jag ha många fler. I love lammskinn!
En annan av mina ting som jag tycker mycket om är faktiskt något så osexigt som en plastmatta! Ja jag vet, det är lite udda men vad gör man om man inte har ett äkta kakel från Marocko i badrummet. Så när jag snubblade över denna plastbit till matta fick den snällt följa med. Jag älskar mönstret och färgerna. De gör att jag kommer i en stämning och ett mood där sand möter hav. Mönstrad keramik som är fylld av godsaker. Sommarvärme och utomhusliv. Jag tycker att Gotland är så nära medelhavet man kan komma i Sverige. Jag skapar mitt eget Marrakech och minns hur jag barfota går på vår śolvarma terrass där stora terrakottaurnor är fyllda med medelhavsbuskar och mindre träd som doftande lavendel, citron, oliv och fikon.
Något av de käraste jag har är mina växter (de är ju egentligen inga ting utan fulla med liv) de ger mig så stor glädje och jag blir uppfylld av lycka när de bjuder mig på magiska ögonblick som mitt fikonträd just gjort. I höstas när det fick flytta in tappade det alla blad och såg så ledsamt ut.  Och tänkt nu när vi kom över till ön står fikonträdet så fint med sköna gröna blad utvecklade och fulla med växtkraft och ett fikon håller på att utvecklas till en färdig frukt! Tänk ändå vad lycklig man kan bli för fina vackra obetyðliga ting. Även om de skulle kunna bytas bort hur lätt som helst om det gällde. Men idag behöver jag i alla fall inte göra det bytet och jag är tacksam för det.
 
K r a m
1 Åsa:

skriven

Hej, håller med om att lammhuvet är superfint. Vore toppen i vårt hus på Gotland. Var hittade du det?

Svar: Ja, jag älskar det! Köpte det på en gård som säljer lammskinn, tror det var på Gane gård.
Mellanhimmelomylla / Lena

Kommentera här: