Samlar drömmar om växthuset

 
Jag ska få ett växthus! eller vi rättare sagt. Men det är nog jag som är gladast och mest engagerad. Ja få och få var väl ett önsketänkande. Vi får naturligtvis betala för det och det är dyrt! Men nu är bollen i rullning och beslutet är taget, En bit av altanen är riven och tillhörande räcke. Nu är det bara resten kvar. Som jag googlat efter bilder på internet. Och så många tidningar och kataloger jag bläddrat i. Mängder av drömbilder på vackra växthus blixtrar förbi mina ögon och jag blir matt av allt fint jag ser och habegäret vill ha mer....
Påbörjat rivning och planering av tilltänkt växthus placerat i vinkel från huset
 
Att jämföra olika växthus är som att kastas in i en jungel. Willab G hade en superfin utställning, bra personal och jag gick ut därifrån med en offert. Deras mest intressanta modell hade några + och några - utifrån mina önskningar. Classicum hade en sämre obemannad utställning utomhus (och det regnade) fick tjata på offerten. Men stilen och vissa detaljer hade fler + än Willabs. Och så var det det här med drömmen visioner och hjärtat. Jag vet ju vad jag egentligen vill ha. Jag vill ha ett rejält i trä ståendes på en putsad mur. Där muren ska vara högre på två väggar. 
 
Har hittat ett snickeri som frestar med de mest underbara och perfekta växthus, tyvärr på tok fööööör dyrt. Men så hittade jag en trevlig glad och possitiv hobbysnickare som känns rätt. Humant pris och ännu bättre var det när han inte slog bakut när jag nämnde mina önskemål och ändringar på hans "standard"mallar och mått.
Bild pinterest
 
Så i morgon åker jag över till ön för att mäta och kolla igen. Förhoppningsvis kan jag skicka över mina önskemål (ja ja de realistiska) till den glade snickaren och få en offert snart. Det känns bra i magen. Men först blir det en avsstickare till Trädgårdsmässan i Älvsjö. Kanske finner jag (troligtvis) mer "vill ha känsla" där. Och ett och ett annat växtinköp kommer det förhoppningsvis att bli. Längtar!
 
K r a m
1 Elisabet :):

skriven

Underbart med växthus. Det hade vi då jag bodde hemma som tonåring. Inte så stort, men ändock. Nu får jag nöja mig med balkongodlingar... men njuter av andras av lycka!

Svar: Jag ser fram emot erfarenheten med glädje och hoppas jag också får fina minnen att dela med mina kära. En balkong är även den en fin plats och en oas att njuta av.
Mellanhimmelomylla / Lena

Kommentera här: