Ljus och minnen

Allhelgona och vi tänder ljus och minns våra älskade nära som lämnat oss och flyttat till himlen. Vi här på jorden kan inte se dem men ofta känner vi av våra käras närhet. Så mycket som känns orättvist och sorgligt,  att inte kunna dela upplevelser och tankar med er. Men i de flesta fall så visar mina änglar sig i det vackraste som naturen skapat. När solen lyser genom lövverket i trädens kronor och strålarna fångar skogsgläntans mjuka kuddmossar i skiftande gröna nyanser. Då tänker jag på pappa och minns våra skogspromenader och hur vi åt apelsin och korv vilandes på en stubbe. Hur han skapade av trä och snickrade och byggde och gjorde massa fint med sina kärleksfulla  händer. Som tex att måla, Du fick bara se mig teckna och måla akvarell. Det skulle vara roligt att måla tavlor med dig pappa, nu målar jag också tavlor. Det är så mycket vi missat ihop, du skulle älskat att snickra och se hur våra hus byggdes fram. Vilka fina barn vi fått, tre stycken . Och det skulle vara så kul att få visa dig båtlivet vi haft och att vi nu hamnat här på gotland i vårat mysiga hus. Är glad att du fått träffa min K min tonårskärlek och numer äkta man sedan 27 år tillbaka. Älskar Dig
 
 
Bullar rullade med dina mjuka händer, goda varma och nybakade och kall mjölk till det. Dina sockorsom du stickat var bäst! Varmast skönast och satt helt perfekt med den där spetsiga toppen. Alltid alltid snäll och sa aldrig ett ont ord om någon. Alltid positiv och glad. Min trygghet. Tack Morris, tack för att du alltid funnits där för oss. (vi och hon själv kallade sig själv så, Morris) Men egentligen hade min momor de vackraste namnen av alla. Viola Linnéa Theresia. Ni hör ju vilket fantastisk namn. Och så minns jag att Morris ofta hade en tablettask med violtabletter i. Undrar om de fortfarande finns?Tack för att du tog hand om mamma när pappa dog förtidigt. Minns hur du kramade L och S och hur du tog dem i händerna och dansade runt runt. F hann du inte träffa, han fanns inte ens i magen när du reste. Älskar Dig
 
 
Jag tänker på mamma när de små gotländska rabbisarna (kaninerna) hoppar fram ur en håla som söta Waltdisneyfigurer. När ett svanpar böjer sina grasiösa halsar  mot varandra så de bildar ett hjärta som speglar sig i det stilla vattnet. . När fåglarna kvittrar på en gren, När vackra katter lapar sol på ett räcke eller en trapp,.När gulliga hundar visar glädje.och skuttar och vifftar på svansen (Åh mamma skulle älska min Mojje) Hennes kärlek till alla djur var så äkta och hon månade verkligen om dem. Mamma tyckte om att ha fint omkring sig och gillade vackra saker. Hon var extremt rädd om sina finheter så jag valde en annan slags relation till mina prylar. Mer använd och lite patina och märken är ok. Men jag har säkert ärvt intresset för inredning genom mamma. Saknar dig , saknar att inte få visa alla mina prylar och olika ommöbleringar. K har tröttnat, men vet att du skulle gilla det. Nu har vi byggt ett nytt hus där vi bott i 12 år, du skulle nog gilla det.Sedan har du fått ett barnbarn till en pojke F, nu har han precis fyllt femton och fått moppe. Det skulle du inte gilla, att han körde moppe allså!  Men du skulle gilla att springa med Anneli och mig på handelsträdgårdar, tänk alla blommor som vi skulle snacka om sen. Du gillade rosa små rosor The fairie som vart som rosa skyar i din rabatt och hängde ut över din gång tillsammans med doftande lavendel. Lavendel har jag mycket här på Gotland. Du skulle älska att vara här...Älskar Dig.
 
När solnedgången målar upp en palett i de vackraste färgerna och molnen skingrande visar upp ett skådespel med tinnar och torn och flygande slöjor som får alla sagor eller påhittade filmer att blekna. När sanden på stranden bildar mönster och tecken  av vågornas återkommande rullningar som skapats av de rundaste stenarna och de mjukaste sandkornen från havets botten. Tillsammans bildar det en magnifik målning en bild ett konstverk som leder upp till vår fina David. Min allra sköraste vackraste och yngsta ängel. Jag fashinerades av ditt konstnärlsskap i bild och form. Du var välsingnad  med en gåva att skapa poesi meningar i text som fick en etablerad författare att blekna. Jag vet att du hade blivit en stor konstnär och poet. Jag sörjer att omvärlden inte fick vara med om din gåva. När jag läste en del av dina texter fick du mig att känna mig liten, att jag med mitt enkla språk inte hade kommit upp i din nivå trots vår stora åldersskillnad. Jag blev nyfiken och imponerad. Vi delade varandras konstnärsskap, vet bara inte om du förstod hur mycket. När jag är på stranden på Gotland finns det en stenlykta staplad på stranden. Jag tänder den bara för dig och önskar så att vi kunde sitta där på stocken framför havet och prata tills det blev natt. Jag pratar ofta med dig, men du svarar inte....Älskade David det är så tomt utan dig och vi är många som vill ha dig här på jorden hos oss. Du lämnade oss förtidigt. Vi saknar dig och Älskar Dig
 
 
 
Himlen är full av änglar idag och många många tankar går till dem som jag träffat. Jag hoppas att ni lever i harmoni med fred och kärlek. Och när ni tittar ned på jorden och ser alla milijoner ljus brinna för er så lyser varje ljus till er alla med saknad och kärlek.  Som en parantes till detta känslofyllda inlägg som från början skulle handla om att jag putsat alla fönstren i huset och var rätt nöjd med det. Så skulle jag återkoppla det här med ljuset och att naturen är vacker osv... Men ibland följer inte hjärnan och fingrarna tanken. Nu kan jag gå och lägga mig med frid i sinnet och i morgon så kan jag njuta av rena fina fönster och möta den nya morgondagen.
 
K r a m
1 Elisabet :):

skriven

Så viktigt att ta tid för att minnas!

Svar: Ja det är bra att minnas och skriva ned tankarna som finns. På något sätt är det som vi kommer närmare varandra då. Vi håller våra kära levande 💜
Mellanhimmelomylla / Lena

2 A.:

skriven

Tårar, alltid dessa tårar... Du skriver så vackert och jag minns det du minns. Älskar dig finna syster

Svar: Älskar dig mer <3
Mellanhimmelomylla / Lena

Kommentera här: