Julefrid

Julefrid, ett ord som jag många år drömt om men som inte alltid i ärlighetens namn varit verklighet. Så många jular och år i mitt vuxna liv som jag varit trött och orkeslös av alla måsten och krav som jag själv byggt på under åren som gått. Jag har strävat efter julemys och julefrid men inte kännt av den själv. De senaste två åren har jag verkligen upplevt julefrid och lycka i själen. Jag har äntligen hittat en balans i livet av vad som är viktigt att göra och på vilket sätt jag gör det. Jag har lärt mig att fokusera på rätt saker.
Jag tycker och har alltid tyckt väldigt mycket om att göra julfint, att pyssla och pynta hemmets alla vrår med blommor, ljus och installationer. Förr gjorde jag det med, men tappade bort glädjen över allt eftersom jag var så trött av alla andra saker som måste göras innan. Städa i alla skåp, putsa fönster, torka lister, baka, göra pepparkakshus, laga mat mm. mm. Hade väl någon slags duktighetsstämpel på mig som jag inte riktigt kunde bära upp ordentligt. Någon slags kvarleva från tidigare husmödrars vardag som inte passade in i min värld fast jag försökte så gott jag kunde.
 
Jag älskar vita julblommor, det vackra gröna friska mot de vita knopparna, lökarna som lyser i kapp av finhet med mängder av levande ljuslågor som fladdrar magiskt och kastar skuggor i rummen. Jag älskar att duka enkelt och vackert och njuter av stunden innan gästerna kommer. När jag får andas in stunden av det vackra orörda, det fräscha friska, det ljusa det rena.
 
Jag känner mig trygg med att deligera vissa uppgifter att låta det vara som det är utan att lägga någon direkt värdering i att inte alltid få sista ordet i hur resultatet blir. Vi lejer städningen var fjortonde dag, sååå skönt att slippa det tråkiga jobbet med att damma och feja. Jag tycker det är helt ok att inte ha kliniskt rent varje dag hela veckan (som var ett tvångssyndrom för mig tidigare), att inte ha allt färdigt innan gästerna kommer (som var otänkbart tidigare, Och vadå gäster och gäster det är ju familjenoch vänner) Är övertygad om att ingen tar illa uppoch gör de det så är det deras problem)  Det funkar alldeles utmärkt att köpa mycket av julmaten fördiglagad. Jag mår så mycket bättre, och familjen med. .Att vara lite chilli vanilli! Glad lugn och fridfull, att vara i balans med sig  själv, som det kallas och vad som menas med det. Jag har upplevt julefrid så skönt det varit. Jag är så tacksam för att jag kommit underfund med vissa livsnödvändiga saker i livet som hjälper mig att njuta av stunden.
K r a m

Kommentera här: