Tända ljus

 
Jag tänder massor av ljus i mörkret och tänker många tankar. Orden på vad som händer finns liksom inte...Vad är det som händer`?  Världen delar sorgen över detta meningslösa grymma våld. Det känns som om det ligger en förvirrad och overklig ogenomträngande dimma med frågor och känslor som upprör och skräms. Mitt i allt svart så har jag ett starkt behov jag boa in mig i min borg. Pyssla och göra fint, skapa en lite falsk illusion om att allt är tryggt, att allt är lugnt!. Att inget hemskt har hänt, jag behöver blunda, behöver skydda oss en aning. Jag lägger mig i soffan och lindar in mig i en gosig filt. En cd spelar skön musik och fyller huset med vaggande toner som sveper som en våg genom kroppen. Knastrande brinner den torra veden i brasan och vi sitter och har det väldigt bra här hemma. Jag liksom kramar mig själv och klappar om oss i vårt hus.
 
 
Mitt i all kaos i världen tillåter jag mig själv att njuta av årets första amaryllislök som sträcker sin outslagna knopp mot ljuset. Om några veckor kommer den vecklas ut till pampiga blommor. Här sitter vi i vårt hem och jag är så otroligt tacksam för att jag har möjlighet att kunna ängna mig åt om man gämför med det som händer, helt meningslösa ting som jag gjort idag. Att få boa. Att ha en soffa och hänga i. Att kunna promenera fritt på våra vägar. Att faktiskt få leva gott. Jag tänker på alla de som just i kväll inte har det som jag. De som inte har bostad, de som inte har trygghet, de som förlorat så mycket p.g.a den rådande onskan. Så tragiskt, så onödigt...Likt amaryllisens väntan på att slå ut i full blom och blända oss med sin skönhet, ber jag för att världen skall ändra riktning och det vackra goda ska få spira och lysa upp i det rådande mörkret. Peace & Love
 
K r a m

Kommentera här: