Att vårda

Att ta hand om sig själv och vårda själ och kropp är viktigt. Det tycker jag och förmodligen de allra flesta. Men säkerligen slarvas det ibland, i alla fall gör jag det. Jag har knappt yogat något alls, jag har inte stretchat och tränat min stela kropp något. Jo visst, promenader och trädgårdsarbete har ju aktiverat mig, men men det fattas mycket. Och vad har hänt? Jo jag har ont och är stel som en pinne, knappt böjbar alls. Jag har haft värk i kropp och själ i sommar. Så dumt när jag vet att det är livsnödvändigt. Inte så att jag tidigare kört träningspass på gym och så. Trots att jag har en dotter som är PT och en annan som är instuktör i bodybalans! Men jag gillar inte gruppträning, så är det bara. Yogan är något annat.. något jag behöver. 
 
I dag är det måndag och början på veckan så jag bestämde mig för att nu fick det bli ändring. Beställde tid hos Visby spa för massage. Fy sjuttsingen vad ont det gjorde när massören som förövrigt var jätteduktig satte igång att reda  ut alla mina muskelknutor och frigöra MASSOR av packade slaggprodukter som hindrat mig från att dansa som en grasiös balettdansös. (skoja bara) Jag har på senare tid mer stapplat fram som en stel gammal gumma. Dock inte med käpp utan med spade. (sant) Vägrar att inte kunna gräva och är superirriterad för att det gör så inibomben ont när jag böjer mig. Nu har jag blivit masserad och insmord med olja, blodet flödar i mina vener. Jag har förmodligen blåmärken på kroppen i morgon men det känns helt ok. Ny tid är beställd till lördag. Känns bra att ta hand om mig själv. I morgonbitti blir det yoga på stranden, det lovar jag mig själv.
 
Att vårda materiella ting som bilen har också kommit i skuggan av min blomsterpassion. Den annars svarta lacken var täckt av det vita kalkstensdammet som yr från strand och grusade vägar. Vindrutan var matt ogenomskinlig och prickig av döda mosade insekter och annat skräp. Vilken tur att macken med biltvätt låg granne med spaet! Så nu så här i början på veckan kan jag väl säga att jag har ägnat en stor del av dagen med att vårda. Tvätten i vinden får symbolisera att från och med idag så är det skärpning som gäller, nya vindar! Jag ska ta hand om mig själv hela veckan lång...mina sista-semesterdagar. Nu får trädgården allt lugna sig, det är ju ändå vattningsförbud här på Gotland. Det är hårda tider som gäller när torkan blir för svår. Får rasta Mojje i trädgården och be att han kissar på blommorna. Såklart hjälper Mojje mig han fick ju vara på spa förra veckan...Någon rättvisa får det ju vara.
 
K r a m
1 Anonym:

skriven

Så härligt det låter😊💕 Njut av vad Gotland kan ge! Puss/ sis

Svar: Jag njuter/ Puss
Mellanhimmelomylla / Lena

2 Elisabet :):

skriven

Tänk att det ska vara så svårt ändå att göra det vi mår bra av. Som om det skulle spara tid? Det tar ju så mycket mer tid när vi sedan försöker "komma i kapp"... Känner så väl igen det du skriver om. Men - den goda nyheten är ju att vi alltid kan ta nya tag.... Eller hur?!

Svar: Så sant, man har ändå kommit långt när man vet var "felet" är och vad som behövs för att komma vidare :)
Mellanhimmelomylla / Lena

Kommentera här: