Perukbuske

 
Jag gillar kontraster både i inredning och i trädgården. Olikheterna gör det mer spännande och levande. Länge länge har jag drömt om den mörkbladiga perukbusken. I stället har jag under åren som gått köpt Spirean Diablo flera gånger! Varför? Förmodligen om jag tänker efter är det nog för att handelsträdgårdarna "skyltar" med dem och att de ofta har ett bra pris, de växer relativt snabbt och funkar i alla jordar. Varför har jag då väntat med perukbusken som jag så gärna velat ha? Svar de växer lite långsamt (har ju dåligt tålamod), större exemplar har kostat lite mer än jag tänkt. Men framförallt så gillar jag inte när den blommar...Men bladen, åhh de är så fina runda och har sådana härliga mörkröda toner.
Bild grön Perukbuske med blommande floor just på denna bild ser blommorna ju rätt ok ut men nää jag vet inte....
Ofta är det så med mig, Gillar bladen mer än blommorna! Ja självklart inte på alla växter, vad vore rosor utan rosor? Nothing at all!!! Men bladväxter...Perukbuskens lite stökiga floor stör mig men jag får väl klippa bort dem om de stör för mycket. Eller så lär jag mig att gilla dem helt enkelt. 
Bild Diablo
Nu är det så lyckosamt att igår blev jag ägare till två små plantor av min önskebuske. Jag fick dem!!! Min snälla kollega delade vänligt med sig. Så nu står de här hemma och mitt dilemma är vad jag ska plantera dem. Hemma i Stockholm eller hemma på Gotland. Kanske blir det en på varje ställe!?! På Gotland finns det massor av plats, hemma är det lite trängre i rabatterna. Men nu är jag ju hemma...Och då blir det till att gräva upp ändra och plantera om. Vi får se var de hamnar. De får gärna bo bredvid någon ljust grön buske, häftigt gräs eller en ljuvt romantisk ljusrosa ros. Olika... kontraster...mörkt mot ljust, tufft mot ljuvt, flikigt mot runt.
Det lutar åt ön....
K r a m

Kommentera här: