En härlig dag

Det började med ett tidigt besök hos mitt nya favvoställe. Linds i Visby. Här kommer jag hänga mycket, de har så fina grejer både inredning och växter. Sol och plussgrader som det var kikade jag in i deras växthus. Ja rättare sagt så drogs jag in av en magnetisk kraft, växtkraften! haha! Jag bara måste in! Jag fick med mig K F och lille Mojje. Vi vandrade bland oliv, citron och många fler medelhavsväxter, så läckert!  Ut kom vi med ett bigarråträd, en viburnumbuske, tre fina vita ädelsyrener och jord, massor av säckar. och det är den 26 februari, OTROLIGT!
När vi kom tillbaka hem till huset började jag...Bigarråträdet skulle bli perfekt framför huset men där hade jag planterat mullbärsträdet i höstas. Gräv upp och plantera om! Mullbärsträdet då? Hittade en ny superbra plats men kom då på att vi förmodligen skulle fälla ett träd i framtiden för mer sol på altanen. Fråga till K: skulle plantan leva farligt och kanske knäckas? Vad göra?
Jo vi (K) måste fälla ned trädet innan omplatering. Min snälle man tog tag i motorsågen och ned föll trädet precis på gropen jag grävt. Han är så proffsig min K. Vilken tur att jag inte planterat ännu.
 
Ris bars iväg och lastades i skåpbilen som blev tvärfull. Stocken sågades upp i bitar och staplades upp bakom badtunnan, för att senare klyvas till ved. Jag grävde som en tok och bar i väg kärror med  milijoner, (kändes det som ialla fall) kalksten. 
Min viburnum kommer förhoppningsvis att växa fint vid stenbumlingarna, rönn och en. Här ska jag skapa en liten ö av perenner, lökar och buskar.
Efter lunchen vart vi fikasugna och jag bakade en äkta vanlig sockerkaka. Det smakade så gott och vi åt nästan upp hela med en gång. Mmm doften av nybakad kaka gör kaffepausen till en lyx och det känns så himla mysigt att sitta och fika i köket med tända ljus trots att solen lyser. Att duka med mormors rosassietter som hon hade på väggen känns extra bra. Kanske hänger jag upp dem på väggen så småningom....
Fortsatte att gräva men blev stoppad av K som sa att jag inte kan plantera syrenerna där jag tänkt. Hm ok då jag får väl vänta. Vi ska göra en till uteplats runt gaveln på huset, där kvällssolen är, konstigt att de inte redan fanns en där.- Lastbilen KOMMER att köra över syrenerna om du sätter dem där säger K med en viss irritation och säger att jag får ge mig för idag. Kommer att plantera dem där senare när uteplatsen och all transport är klar. Då ska de skärma av och döja bilarna som man nu ser framför huset. Får hjälp av F att snygga till den lilla grusgången till badtunnan i alla fall, han skottade och jag krattade. Eftermiddagen rullade på och vi rullade iväg med lasset i skåpbilen och blev av med det. Så skönt att slippa ha högen liggandes och skräpa.
 
 
Kvällen slutade med korvgrillning i kaminen. Supertrötta med soffhäng och TV tittande. Vilken dag! Wow vad vi har hunnit med mycket och allt började med ett besök hos växthandlarn...
Måste ändå säga att vi är ett bra team, jag och mina killar. Älskar dem ♥
 
K r a m

Kommentera här: