Mes fleurs blanches

♥ Det låter så mycket finare på franska, Mes fleurs blanches, Som poesi! Mina vita blommor, funkar ju också rätt bra. Kände bara för att vara lite internationell, lite tjusigare!
Allvarligt älskar jag verkligen de flesta blommor men känner mig mest bekväm med de vita fräscha ljusa blommorna.Vi trivs helt enkelt med varandra. I alla fall hemma! På Gotland? Vet inte ännu! Kanske blir det vita Mårbacka till sommaren. Näe det blir förmodligen svagt ljust rosa. Lite somrigt romantiska.

Nu har jag dessa skönheter inomhus att njuta av.

 Vit Phalaenopsis kallas också för brudorkidé, lättskött blomma vill ha ca 1 dl  vatten vart 10-14 dag eller så håller du den under kökskranen så vattnet rinner genom komposten, Vatttna inte i bladrosetten.
Närbild på en vit Phalaenopsis med rosagul mitt
Vit cyklamen så söt med blommor som små vingar. Men det är de vackra bladen som jag är kär i hjärtformade mörktrgöna med fint mönster. Denna blomma vill stå svalt och vattnas underifrån./på fat. Kan med fördel stå ute gärna under tak tills den första frosten.
 
Inte min absoluta favorit men funkar i arbetsrummet då jag ofta glömmer att vattna där. Callanchoe eller höstglöd kräver inte så mycket vatten. När blommorna blommat ut släng den och köp nytt! Utan blommorna ser denna växt tråkig ut då den har i mitt tycke rätt fula blad.
Och så har en liten kvist snöbär smugit sig in från trädgården. Gillar dem i all sin enkelhet.
En av mina favoriter, en utebuske men jag älskar den i alla stadier. Att plocka in en en kvist och sätta i vas, så dekorativ. Hortensia passar också bra att torka. Sorten heter Hortensia Limeligtth går från lime till vitt till rosa och mot hösten skiftar den i vinrött och brunt. Love!
 
Nu slog trött och drömsignalem på. Det ska bli härligt att krypa ned i min sköna säng. Gäsp gäsp
Må gott
K r a m

Kommentera här: