Istället för...

Slutet av december och snart nytt år. Inte är det snöstorm och drivor av gnistrande iskristaller i dikerna. Inte behöver man heller skotta med skyffel för att komma in och ut ur huset. Nähä här är det plussgrader, blåsippsbladen ligger tätt brevid varandra i backen  förvirrade av vädret. I ärlighetens namn tycker jag det är skönt utan snön men å andra sidan blir det bra mörkt.
 
Vi tar hand om riset från tallen som fällts för att släppa fram solstrålarna sena eftermiddagar och kvällar i sommar. Vi släpar och kånkar tills det blir en stor hög och funderar på om vi ska elda eller ej. Kanske blir det bättre att forsla bort med övriga högar på tomten som de tidigare ägarna lämnat kvar som nu ligger som övergivna torra skelett och förfular. 
 
Kubbarna klyvs lätt med ett surr i den elektriska vedklyven och färdig ved sprutar ut och det doftar skog och friskt av furu. Sedan staplar vi veden runt tunnan och längtar till att bada men vet att det tar för lång tid att värma upp den för att bada idag. Jag krattar bland bark och sågspån och upptäcker att tallar tappar mängder med barr. Har aldrig tidigare tänkt på det som är van att kratta löv, nu är det barr i mänger det tar aldrig slut!!!
Trött varm  med gummistövlar och höst/vårklädd??? strosar vi runt huset och upptäcker nya saker och planerar. 
K pratar på om grävning med maskin, jag om växter. Och vi är överens om att inte överarbeta  att hålla det enkelt och lättskött. I smyg tänker jag att jag nog ändå ska plantera nån eller några "jobbiga" rosor. Och jag vet att K också tänker i smyg....
 
K r a m

Kommentera här: